Práceneschopnosť v Nemecku. Ako riešiť PN-ku u nemeckého zamestnávateľa?

Facebooktwitter

Vo vašich emailoch a v diskusii pod článkami sa ma pýtate na práceneschopnosť v Nemecku.

Doteraz som nemal skúsenosť ako to je, keď je zamestnanec v Nemecku chorý.

Ale “horúce” chvíle mi pripravila naša pracovníčka pôvodom Češka, ktorá pracuje u nás – v nemeckej firme.

Pani Viera ochorela a zavolala mi, že ide k lekárovi v Čechách. Poslala mi poštou doklad o práceneschopnosti od  českého lekára. Tento doklad som preložil do nemčiny a odniesol u nás na personálne oddelenie.

Všetko vyzeralo byť v poriadku.

 

 

Prvých 6 týždňov prepláca PNku zamestnávateľ vo výške 100% základnej mzdy. Viac o tom nájdeš v tomto článku: https://www.bewerbung-tipps.com/blog/wirtschaft/lohnfortzahlung-und-krankengeld/

Všetko bolo v pohode dokiaľ uplynul 6. týždeň a platiť nemocenskú mala ďalej zdravotná poisťovňa – Krankenkasse – AOK Plus.

Pani Viera mi volá: “Martin, neprišli mi žiadne peniaze, čo sa deje? Ja mám doma deti, čo mám robiť? ”

V panike bežím za kolegom, čo to má na starosti, to je ten čo som mu dával ten lístok o práceneschopnosti.

Kolega na mňa prekvapene pozerá a hneď volá do firmy, čo pre nás spracúva mzdy. Po telefonáte mi vysvetľuje, že pracovníčka tej mzdovej firmy mala poslať oznámenie do zdravotnej poisťovne, že pani Viera je práceneschopná dlhšie ako 6 týždňov, ale neurobila to, až teraz.

“Ale už je to v poriadku” hovorí . Tak som spokojne volal pani Vieru, že už je to v poriadku.

Naivne som si myslel, že je to týmto vybavené

 

O týždeň mi v pondelok ráno o 6:59 ráno prišla SMS.

“Ešte stále mi neprišli, žiadne peniaze, Martin čo mám robiť?”

Hneď ako som prišiel do práce, bežím za kolegom.

“Ako je to možné !? Čo sme spravili zle ?”

Kolega ma ukludňuje.

“To chvílľu trvá kým to Krankenkasse pošle, nestresuj! “.

Pani Viera volá, že si už musela požičať peniaze. No celé je to veľmi nepríjemné.  Ale s nemeckou zdravotnou poisťovňou som mal trable aj naposledy.

Rýchlo vybavujem pre pani Vieru zálohu na firme a začínam mať pochybnosti o tom či sme niečo nezanedbali.

Volám do zdravotnej poisťovne AOK Plus do Chemnitzu. Diktujem číslo poistenia pani Vierky. Pracovníčka mi hovorí: “Pani je u nás poistená, ale žiaden doklad o práceneschopnosti sme od nej nedostali.

Poistenec je povinný do 7 dní od začiatku práceneschopnosti informovať zdravotnú poisťovňu. Musí poslať jeden z tých 3 lístkov, ktoré mu dá nemecký (slovenský, český) lekár do zdravotnej poisťovne.

Je tam presne napísané, ktorý lístok posiela práceneschopný zamestnanec zamestnávateľovi, ktorý posiela do zdravotnej poisťovne a ktorý si necháva.”

“Od kedy je pani Viera práceneschopná?” pýta sa pani z poisťovne.

“Od 29.6.2018”,  hovorím.

“Tak to nevyzerá dobre. Môže ešte poslať doklad s diagnózou a vyplniť žiadosť o Krankengeld, ale asi nedostane žiadne peniaze, lebo nedodržala lehotu. ”

Položil som telefón a oblial ma horúci pot

 

Matka s troma deťmi nedostane počas práceneschopnosti žiadne peniaze …

Teraz idem za kolegom so zovretými päsťami a výčitkou v očiach.

Ten začne rýchlo telefonovať, vyvoláva zdravotnú poisťovňu, volá pani z firmy čo spracúva mzdy.

Ja volám pani Vieru, nech mi čím skôr pošle PN lístky ……

 

No, skrátim to  a prejdem rovno k výsledku:

Kolegyňa svoje peniaze nakoniec dostala, ale správny postup mal byť nasledovný:

Pani Viera mala hneď po tom ako dostala papier o PN-ke poslať preložený 1 doklad do zdravotnej poisťovne a jeden k nám do firmy.

Po 6 týždňoch mala naša firma bezodkladne informovať zdravotnú poisťovňu o tom, že je pani Viera práceneschopná viac ako 6 týždňov.

Tieto 2 hlásenia sa mali v zdravotnej poisťovni spárovať. Na základe toho mali zo zdravotnej poisťovne poslať: Žiadosť o preplatenie PNky – “Eintrag auf Krankengeld” .

Do žiadosti sa vypisujú: osobné údaje, číslo účtu kam sa majú poslať peniaze, potvrdenie od lekára s pečiatkou a diagnózou. Okrem toho tam bol formulár od kedy je pani Viera poistená v AOK a kde bola poistená predtým a súhlas so spracovaním osobných údajov.

To všetko vyplnené a podpísané mala poslať do zdravotnej poisťovne a na základe toho by jej boli rýchlejšie vyplatené peniaze.

Keďže PN pokračuje ďalej, tak bude musieť poslať ďalší papier na konci mesiaca od lekára.

Najväčšiu chybu sme urobili v tom, že pani Viera neposlala do 7 dní doklad do zdravotnej poisťovne a ja som jej o tejto povinnosti nepovedal, lebo som o tom nevedel. No a kolega predpokladal, že to pani Viera vie, lebo to Nemci robia automaticky.

Zhrnutie na záver

1. Papier od lekára ideálne od nemeckého, ale môže byť aj slovenský / český lekár – 1 zamestávateľovi, 1 preložený s diagnózou do zdrav. poisťovne.

2. Postrážiť si, aby zamestnávateľ informoval po 6 týždňoch zdrav. poisťovňu.

3. Vyplniť žiadosť Eintrag auf Krankengeld, ktorá príde poštou a poslať podpísanú do zdrav. poisťovne.

No a potom si už len užívať PNku.

 

Nauč sa nemecky pohodlne z domu. Nájdi si svojho učiteľa cez italki.com

 

Facebooktwitter

4 komentáre k “Práceneschopnosť v Nemecku. Ako riešiť PN-ku u nemeckého zamestnávateľa?”

  1. Dobrý deň som krátko v Nemecku mám aok zdravotnú.p som na jobcenteri a išla som na pohreb na sk. Medzi tím som si zlomila nohu keďže som invalidná na sk išla som lekárovi gde mi dali sadru a PN no na jobcentri potrebujem PN môžem zobrať PN na jobcentri preložené do nemčiny. Aj keď som nemalaE106 a zdravotnú poisťovňu Slovensku Dôveru

  2. Dobrý deň chcela by som sa opýtať, bola som na PN minulý rok od augusta do novembra firma mi nepovedala že mam nejakú časť poslať na zdravotnú poisťovňu ale vraj všetko potrebne zaslali….. No peniaze mi neprosili a až teraz ma firma informovala že treba poslať časť PN….Nakoľko tá bola na soc. poisťovni na svk tak som ju zaslala až teraz. Viete mi poradiť či mám zaslať ešte nejakú zvlášť žiadosť aby som dostala peniaze?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *