Práca v BMW Regensburg

Facebooktwitter

Už niekoľko čitateľov môjho blogu sa ma pýtalo na prácu v BMW.

Tak sa podelím s mojími skúsenosťami.  Možno niekomu pomôžu v začiatkoch v Nemecku.

V tomto blogposte popisujem, ako som prácu v BMW vnímal ja. Porovnával som to s prácou na linke v inej výrobnej firme v Nemecku. Možno v iných fabrikách BMW v Mníchove alebo v Lipsku je to inak. V Regensburgu to bolo nasledovne:

Prečo pracovať v BMW

Ak chceš pracovať na výrobnej linke v automobilovom priemysle v Nemecku tak závod BMW v Regensburgu by som určite odporučil.

 

 

Ak to porovnám s dvoma inými fabrikami, v ktorých som v Nemecku predtým pracoval tak BMW má:

  • lepšie nastavenú spoluprácu s agentúrami,
  • vyššiu mzdu na porovnateľnej pracovnej pozícii ako ostané závody v okolí,
  • vyššie benefity ako ostané závody v okolí,
  • lepší (ľudskejší) prístup k zamestnancom,
  • zabezpečenú dopravu na každú smenu až do vzdialenosti cca. 80 km od Regensburgu,
  • asi najlepšie zaučenie nových pracovníkov,
  • najprísnejšiu kontrolu kvality výroby akú som zažil (ale nerobil som v iných veľkých automobilkách iba u subdodávateľov)

Poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

Spolupráca s agentúrami a ako sa dostať do BMW

Do BMW v Regensburgu som sa dostal cez pracovnú agentúru Randstad.

Podla môjho názoru jedniná cesta ako sa zamestnať v BMW v Regensburgu na výrobnej linke je cez personálnu agentúru.

BMW na tieto pozície nenaberá ľudí na priamo do firmy, ale potrebuje si ľudí vyskúšať a po čase ich vezme do interného stavu.

 

Zvýš svoje šance na dobrú prácu v Nemecku. Nauč sa nemecky cez italki.com

 

V závode v Regensburgu zamestnávajú pracovníkov tieto personálne firmy: Randstad, Hoffmann a TUJA. Všetky tri majú svoje pobočky v Regensburgu na týchto adresách:

Randstad –  Maximilianstraße 29, 93047 Regensburg,
I. K. Hofmann GmbH Osterhofener Str. 10, 93055 Regensburg
Tuja – patrí teraz pod Addecco –  Im Gewerbepark A10, 93059 Regensburg

Tieto tri agentúry dodávajú do BMW Regensburg ľudí dlhodobo a majú aj svojich zástupcov v odborovej rade. Ak si na Slovensku, tak odporúčam poslať do agentúr svoj po nemecky písaný životopis so žiadosťou, kde výslovne napíšeš, že chceš robiť v BMW.

Za omnoho účinejší spôsob považujem odniesť životopis osobne a priamo sa informovať či budú v najbližšie naberať nových ľudí.

Ak už budeš robiť v BMW cez agentúru, tak vždy na začiatku a na konci smeny sú k dispozícii pracovníci všetkých troch agentúr priamo v závode, takže potom už nepotrebuješ chodiť do kancelárie agentúry, ale hneď všetko vybavíš.

Ich prístup bol vždy ústretový, či som potreboval dovolenku, zálohu alebo som chcel pracovať mimoriadnu šichtu.

Od agentúry dostaneš na začiatku pracovné oblečenie – montérky a tričká, bezpečnostné topánky. Do 2 – 3 týždňov dostaneš komplet pracovné oblečenie od BMW.

Mzda v BMW

Aj keď som začínal na najnižšej možnej pozícii – ako pomocník – tak je to uvedené aj v pracovnej zmluve ako Helfer tak som mal nástupnú mzdu 15,48 € na hodinu.
To bolo o necelé 4 € viac ako som mal v predchádzajúcej práci. Viac o mzde píšem v článku “Koľko zarábam“.

Lepší prístup k ľuďom

Každý výrobný oddiel má svojho majstra. Pod majstrom sú vedúci partie + 2 pomocní vedúci.
Majster vždy na začiatku smeny obišiel všetkých zamestnancov vo svojom oddiele – cca. 25 – 30 ľudí a každému podal ruku a spýtal sa či je všetko v poriadku a pod.

Keď som mal pri montáži s niečím problém, tak stačilo zatlačiť gombík a nadomnou sa rozblikal majáčik a spustila sa hudba. Do minúty prišiel za mnou vedúci partie alebo jeho pomocník a pomohli mi s čím som mal problém. Na začiatku mi vysvetlili, že radšej nech ich zavolám, akoby som mal urobiť niečo nesprávne. Kvalita bola vždy najdôležitejšia, dôležitejšia ako čas.

Zabezpečená doprava

BMW zabezpečuje dopravu zamestnancov do svojich závodov. Prenajíma kvôli tomu pohodlné diaľkové autobusy. Zamestnanci sa dostanú pohodlne a načas do práce a z práce či sa už jedná o rannú, poobednú alebo nočnú smenu.
Jazdiť môžu kmeňoví i agentúrni zamestnanci. Výhodou je nielen úspora nákladov zamestnancov za dopravu, ale rieši to problém s nedostatkom parkovacích miest pri závode. Keď som jazdil autom, musel som prísť už 45 min pred šichtou, inak som parkoval tak ďaleko, že som kráčal aj 20 minút do fabriky. Po šichte predávali vodiči autobusov pivo, tak tam bola príjemná atmosféra, keď ľuda spolu popíjali pivko a kecali po práci pokiaľ autobusy nevyrazili na cestu domov.
Mesačný poplatok za jazdenie busom bol symbolický a strhávali ho priamo zo mzdy. Autobusy chodili až do vzdialenosti
okolo 80 – 100 km od Regensburgu, takže Češi, ktorí žijú blízko hraníc s Nemeckom chodia autom každý deň cez hranicu a tam nastupujú do BMW autobusu.

Zaučenie

Kvalita výroby je v BMW najdôležitejšia, preto veľkú pozornosť venujú správnemu zaučeniu nového pracovníka. Niekoľko dní po sebe zaúča skúsený kolega nového pracovníka – jeden takt pokiaľ do nováčik nerobí úplne bez chyby. Takt je niekoľko úkonov na montáži, ktoré sa dajú stihnúť za 30 – 45 sekúnd. Až keď nováčik dokonale ovláda 1 takt a robí ho aspoň niekoľko dní po sebe bez chyby, tak sa môže začať učit nový takt.
Na linke kde som bol pridelený ja, vyžadovali aby som sa naučil aspoň 6 taktov a každú hodinu sme sa striedali a robili iný takt. Nikdy som takúto prácu na Slovensku nerobil a nie som veľmi manuálne zručný, ale dá sa to naučiť. Keď robíte rovnaké pohyby rukami 9,5 hodiny 5 – 6 dní v kuse tak to zvládnete aj za 30 sekúnd to čo vám na začiatku trvalo 2 minúty.

Kontrola kvality

Každá súčiastka, ktorú sme montovali mala na sebe QR kód. Pri presune už namontovaných dieloch z jedného taktu na druhý prechádzali diely pod kamerami, ktoré skenovali tieto QR kódy a kontolovali, či bola namontovaná správna súčiastka. Ak nie, tá časť linky sa zastaví a rozbliká sa červený maják.   Montovali sa rôzne modely BMW, preto na jednom takte montoval pracovník rôzne súčiastky. Ktorú súčiastku má použiť mu zobrazuje monitor umiestnený pred ním.
Povinnosťou každého pracovníka bola kontrola správnosti montáže predchádzajúceho taktu.

Takýto prístup urobil na mna veľký dojem a práve preto, že som videl ako to vo fabrike BMW funguje, tak by som si BMW kúpil napriek tomu, že predtým to nebola moja srdcovka. Tak možno raz….

Kolegovia

Rozdiel medzi predchádzajúcimi výrobnými závodmi subdodavateľov kde som predtým v Nemecku pracoval a BMW bol v pracovnej atmosfére. Najprv mi nedošlo prečo sa cítim v novej práci lepšie, ako v tých predchádzajúcich.

Potom som, ale pochopil.

V predchádzajúcich prácach vedúci začínali prácu spoločným stretnutím s montérmi na linkách.  Tam sme počúvali, čo sme zase predchádzajúci deň do…..li – pokazili.

Okrem toho sa agentúrni zamestnanci chceli čím skôr stať kmeňovými pracovníkmi a preto radi poukazovali na to, keď niekto niečo urobil zle.

Ale v BMW to bolo inak. Tiež sme sa na začiatku šichty všetci zišli, ale majster nekritizoval práve naopak pochválil za výkon predchádzajúceho dňa, prípadne ukázal fotku na čo máme dávať pozor.

Starší zamestnanci BMW boli vedení k tomu, aby nám nováčikom pomáhali robiť veci správne. Totiž majster a jeho podriadení boli hodnotení aj za to, koľko chýb sa našlo, či skôr nenašlo v nami vyrobených častiach. Všetci sme mali jeden spoločný cieľ – vyrobiť kvalitný výrobok. Preto bola nálada v BMW iná a prevažne pozitívna.

Vianočný večierok sme pili celá linka spolu na účet firmy, keď mal niekto sviatok tak objednal pre všetkých na obed údené kolená.

Ale nie všetko bolo v BMW ideálne

Aby som len nechválil, ale dával reálny pohľad na prácu v BMW tak uvediem aj negatívne stránky:

Pracovná doba

Šichtu v závode v Regensburgu sme začínali o 5.00. To znamená o piatej som už musel stáť na linke prezlečený v montérkach a pripravený na prácu. Robili sme do 14:30 hod a poobedná smena bola od 14:30 do 24:00 to znamená 9,5 hodiny. Prestávky sme mali 30 minút na obed a 3 x 12 minút a 1x 10 minút počas smeny. Nikdy som si nevedel zvyknúť na takúto ťažkú a dlhú fyzickú prácu. Na Slovensku som nikdy nič také nerobil.

Koniec prestávky oznamoval gong, ktorý zaznel 60 sekúnd pred opätovným spustením linky. Predstav si, že sedíš na záchode a zaznie gong. Vieš, že máš len sekundy na to, aby si dokončil svoju misiu na záchode. Ak to nestihneš tak sa linka spustí bez teba a budeš mať problém.

Ale upozorňujem na to,  že som to fyzicky dlhodobo nezvládal ja, neznamená, že to nezvládnu iní. V BMW v Regensburgu pracujú ľudia, ktorí to robia 20 – 30 rokov, robia tam Slováci i Češi, ktorí sú tam 10 – 15 rokov a dávajú to.

S čím som mal ďalší problém bola práca na smeny. To pozná asi každý, kto na smeny pracoval. Nezvládal som prechod medzi šichtami. Napriek tomu, že pri zmene šícht sme mali minimálne 2 dni voľna. Vždy po zmene trvalo 2 -3 dni kým som si zvykol vstávať o 3:45, aby som stihol do práce na 5:00. Aby som vstal tak skoro potreboval som ísť spať najneskôr o 21.00. Ale to bol problém. Lebo 2 dni predtým som robil poobedné, kde som robil do 24:00 a zaspával som o 1:30. Moje telo si na to nevedelo zvyknúť a nevedel som sa tak rýchlo preorientovať. Kolegovia pili večer pivo, iní brali tabletky na spanie, aby večer zaspali včas a vládali vstať o 3:45.
Neviem si predstaviť, že niekto na Slovensku robí po sebe 2 ranné potom 2 poobedné a potom 2 nočné šichty. Taktýto ľudia si zaslúžia obdiv.

Prevzatie do kmeňového stavu

Dostať sa z agentúry do kmeňového stavu BMW je ťažšie ako v nejakej menšej firme. Každý rok majster vyberal 2 ľudí zo zvojej skupiny, ktorých navrhol prijať do kmeňového stavu. Rozhodoval sa tak podľa toho, kto ako dobre pracoval, koľko taktov ovládal, či bol ochotný chodiť na mimoriadne šichty a podobne. Niektorí majstri sa rozhodovali aj podľa toho, kto sa im ako vtieral do priazne, ale záležalo od majstra, či si nechal liezť, (veď vieš čo mám na mysli ) alebo nie.

To že niekoho majster navrhol, neznamenalo automaticky, že bude prijatý. Kandidát sa musel zúčastniť pohovoru s ľuďmi z fabriky, kde chceli počuť ako dobre rozpráva nemecky.

Kládli mu otázky súvisiace s BMW – koľko výrobných závodov má firma a kde, ako sa volá riaditeľ závodu a šéf celej firmy, čo znamená pravidlo 5 A a pod. Na všetko sa dá pripraviť, materiály k tomu dostaneš od majstra.

Zdôraznil by som znalosť nemčiny. Stretol som nieľkokých montérov, ktorí tam pracovali už viac rokov a na pohovore do interného stavu boli viac krát. Napriek tomu, že boli pripravení, tak neprešli kvôli nedostatočnej nemčine. Boli to už starší chlapi – Turci a Rusi, ktorí žili vo svojej komunite, kde rozprávali rodnou rečou a nie po nemecky.
Nauč sa nemecky pohodlne z domu. Nájdi si svojho učiteľa cez italki.com

Ak sa ti podarí dostať do interného stavu firmy, tak máš vyhraté. Tvoja mzda bude rokmi rásť, začneš dostávať každý rok mimoriadnu odmenu pre interných zamestnacov a máš väčšiu istotu, že ťa z práce nevyhodia. Počas krízy v roku 2008 prepustili v BMW všetkých agentúrnych zamestnancov. Kmeňovým zamestnacom bolo ponúknuté kráľovské odstupné  za to, že dajú dobrovoľnú výpoveď. Počul som príbehy, že niektorí, čo boli v BMW viac ako 10 rokov a dali výpoveď, si z odstupného kúpili byt. Potom keď kríza pominula, tak sa vrátili do firmy cez agentúru. Samozrejme kvôli odstupnému, ktoré dostali sa nemohli už vrátiť do interného stavu.

Zhrnutie

Práca v BMW je dobrá a dostatočne platená práca. Ak máš skúsenosť s fyzickou prácou a s prácou na smeny, tak to zvládneš. Ak nie, tak sa na začiatku budeš trochu trápiť, ale tiež to zvládneš. Preto odporúčam ísť pracovať v Nemecku do takýchto veľkých automobiliek, kde už majú veci nastavené a procesy fungujú. Odbory sú v takýchto veľkých firmách silnejšie, preto sú aj pracovné podmienky zamenstnancov lepšie.  Práca sa zvládnuť dá, normy sú v poriadku. Ak príde niekto snaživý a robí rýchlejšie, tak ho starí montéry hneď zrovnajú, aby nekazil normu. Za čo im po čase budeš vďačný.

Možno by som teraz v roku 2018 nešiel robiť práve do Regensburgu, ale radšej do niektorej inej z fabrík BMW napríklad v Mníchove, Lipsku, Berlíne alebo do Deggendorfu. V Regensburgu sa teraz v októbri skončili mimoriadne nočné šichty (kvôli týmto mimoriadnym smenám sa naberali noví zamestnanci). Nočné smeny trvali približne 2 roky a teraz sa vraj opäť sa robí iba ranná a poobedná smena. Preto si myslím, že teraz do konca roka 2018 nebudú prijímať nových zamestnancov. Alebo by som skúsil Mercedes, Porsche alebo Volkswagen.

Facebooktwitter

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *